THE ROLE OF TEACHERS AKIDAH AKHLAK IN FOSTERING AKHLAK STUDENTS IN MADRASAH IBTIDAIYAH MIFTAHUL FALAH SILIWANGI IN SUKOHARJO DISTRICT PRINGSEWU DISTRICT indonesia

Main Article Content

Indah Muasiroh
Amrulloh Khoirul Ma'arif

Abstract

Abstract
Teachers have a very respectable role, position and function in society. It is the authority of a
teacher that causes teachers to be highly respected by the community, so that people do not
doubt the figure of a teacher. The public believes that a teacher who can educate students to
become someone with a noble personality, one of which is having good morals. Moral
education basically requires someone and provides instructions to always do good and leave
bad actions, it is very necessary and important for a student to get moral education, because
someone who has knowledge in moral science will behave better than someone who does not
know it. The problem in this research is how is the role of the akidah akhlak teacher in
developing the morals of students at Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Falah Siliwangi, Sukoharjo
District, Pringsewu Regency. The purpose of this study was to determine the role of the akidah
akhlak teacher in building the morals of students at Madrasah Ibtidaiyah Siliwangi, Sukoharjo
District, Pringsewu Regency. This type of research is a qualitative descriptive research
approach. The research subjects used in this study were students at Madrasah Ibtidaiyah
Miftahul Falah, and teachers of akidah akhlak subjects. Data collection techniques used by the
author are the observation method, interview method, and documentation method. From the
results of the research, it can be concluded that the Akidah Akhlak teacher has played an
important role in building the morals of students by providing exemplary, habits, advice,
attention and giving punishment to students.
Key words: Teacher, akidah morals
Abstrak
Guru mempunyai peran, kedudukan, dan fungsi yang sangat terhormat di masyarakat.
Kewibawaan seorang gurulah yang menyebabkan guru sangat dihormati masyarakat, sehingga
masyarakat tidak meragukan lagi figur seorang guru. Masyarakat yakin bahwa seorang guru
yang dapat mendidik anak didik agar menjadi seseorang yang berkepribadian mulia salah
satunya yaitu memiliki akhlak yang baik. Pendidikan akhlak pada dasarnya menuntut seseorang
dan memberikan petunjuk agar senantiasa berbuat baik dan meninggalkan perbuatan yang tidak
baik, maka sangat perlu dan penting seorang peserta didik mendapatkan pendidikan akhlak,
karena seseorang yang memiliki pengetahuan dalam ilmu akhlak akan lebih baik tingkah
lakunya dibandingkan seseorang yang tidak mengetahuinya. Permasalahan dalam penelitian ini
adalah bagaimanakah peranan guru akidah akhlak dalam membina akhlak peserta didik di
Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Falah Siliwangi Kecamatan Sukoharjo Kabupaten Pringsewu.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui peranan guru akidah akhlak dalam membina
akhlak peserta didik di Madrasah Ibtidaiyah Siliwangi Kecamatan Sukoharjo Kabupaten
Pringsewu. Jenis Penelitian ini merupakan pendekatan penelitian deskriptif kualitatif. Subjek
penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah peserta didik di Madrasah Ibtidaiyah
Miftahul Falah, dan guru mata pelajaran akidah akhlak. Tekhnik pengumpulan data yang
digunakan oleh penulis adalah metode observasi, metode wawancara, dan metode dokumentasi.
Dari hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa Guru Akidah akhlak telah berperan penting
dalam membina akhlak peserta didik dengan memberikan keteladanan, kebiasaan, nasehat,
perhatian serta memberi hukuman kepada peserta didik.
Kata kunci: Guru, akidah akhlak

Article Details

Section
Articles